Trigger-Point-i-miofascijalna-terapija_figura_masaza

Miogeloze – mit ili stvarnost? Trigger Point i miofascijalna terapija7 min čitanja

U moru informacija i dezinformacija kojima smo okruženi, pomalo se zabetonirao pojam miogeloza, koji je objašnjen kao nakupina mliječne kiseline u mišićima koja se pod prstima osjeti kao kvržica i koja je bolna na dodir. Najčešće se spominje u kontekstu vrata i gornjeg dijela leđa, a neki ih sami detektiraju i u ostalim dijelovima tijela. Neki pak idu toliko daleko da bilo kakvu nakupinu tkiva na tijelu smatraju miogelozom, a zajedničko svim takvim nakupinama je da ih treba “razbiti”.

Kvržice i slične nakupine uistinu postoje u tijelu, no to mogu biti i uobičajene anatomske neravnine u tkivu, nakupina nekog masnog tkiva i slično – što se ne tretira fizičkim pritiscima. Točke koje bole na pritisak mogu biti i bolni okidači koji uzrokuju osjećaj boli i u nekom drugom dijelu tijela, a najčešće su upravo one ono što je u narodu poznato kao ‘miogeloza’.


TRIGGER POINT (TRIGGER TOČKE)

Ti bolni okidači su zapravo hiperiritabilne točke u zategnutim mišićnim snopovima (sakromerima). Koncept tih točaka koje uzorkuju prenesenu bol na udaljenom mjestu ili spontano ili stimulacijom nazivaju se Trigger Point (TrP), a hipoteza njihova nastanka i karta njihovih pozicija na tijelu postavljena je još 1942. (Travell i Simons). Neke od njih prikazane su na slici, označene su X oznakom, a crvena boja označava područje prenesene boli:

triggerpoint_Miogeloze_figura_masaza

Danas znamo da se one mogu pojaviti bilo gdje (ne nužno na X mjestima), a najčešće su u trbuhu mišića i na mjestima gdje se spajaju s drugim tkivima.
Postoji više teorija o njihovom nastanku, a istina je vjerojatno negdje u sredini, tj. kombinacija više mogućih razloga nastanka. Smatra se da te kvržice čine mišićna vlakna koja sadrže intenzivno kontrahirane sakromere.

trigger-point-triggerpoint_Miogeloze_figura_masaza
Preuzeto iz knjige ‘Muscle Pain: Diagnosis and Treatment’, autori Mense, Gerwin

Postavljanje mišića u istegnuto stanje olakšava njihov pronalazak za terapeuta. No, kada je mišić opterećen TrP-om, boli njegovo istezanje za klijenta, pogotovo na kraju opsega pokreta. Pod prstima se osjete kao kvržice ili čvorići, koji mogu biti raznih veličina ovisno koliko TrP-a čini taj čvor, o konzistenciji tkiva, prokrvljenosti, itd.

Trigger točke mogu biti aktivne latentneAktivne izazivaju neugodne senzacije gotovo cijelo vrijeme – i u mirovanju i prilikom kretanja, “odašilju” osjećaj prenesene boli u drugi dio tijela što može rezultirati lančanim aktiviranjem latentnih trigger točaka. Latentne ne uzorkuju prenesenu bol već lokalnu – kada ih se pritisne ili pri naporu kada se mišić koji je zahvaćen njima aktivira. Mogu postati i aktivne TrP, a aktivne se mogu vratiti u latentne.
Vjerojatno ste i sami doživjeli njihovo aktivirano stanje – razne vrste glavobolja, smanjena pokretljivost vrata, bol između lopatica, u gornjem dijelu leđa, itd.

Sposobnost trigger točaka da u aktivnom stanju subjektivno “odašilju” bol u drugi dio tijela je također zanimljiva. Naime, živčana vlakna kojima informacije o podražajima putuju do središnjeg živčanog sustava, u par mjesta u tijelu se spajaju u jedan veći živac prije ulaska u kralježnicu, tj. leđnu moždinu, prije nego se nastavljaju protezati prema mozgu. Kako se ti signali spajaju, dolazi do iskrivljene percepcije gdje je originalan izvor senzacije.

KADA, KAKO I ZAŠTO TRIGGER TOČKE NASTAJU

Interakcija živčanog, mišićnog, krvožilnog sustava i sustava fascija je ključna za zdravu lančanu signalizaciju i funkcioniranje organizma. Oni međusobno surađuju, reagiraju, šalju si povratne informacije i na taj način međusobno djeluju. U slučaju kada neki dio te logistike ne funkcionira, kreću i problemi. Upravo to se događa i s našim mišićima – u mišićnim vlaknima se iz nekog razloga aktivira TrP,  puno lakše i brže nego obrnuti proces vraćanja kontahiranih mišića u opušteno relaksirano stanje.

Nastaju uslijed ozljeda pri nesrećama, sporta, stresa, opetovanih pokreta, ali i premalo aktivnosti i kretanja.

Tijelo je nevjerojatan mehanizam, a to često podcjenjujemo i zanemarujemo njegove znakove. U duhu današnjeg kulta tijela, idolstva vanjskog izgleda i no-pain-no-gain parola, nema se vremena stati. Iako smo možda rekrativci, rezultati se moraju ganjati – ljeto će prebrzo. Nastavljamo s pretjeranim, čak i neadekvatnim vježbanjem unatoč svim znakovima koje nam tijelo šalje (neugodne i pretjerane upale mišića, bolni zglobovi, bolni pokreti…).
S druge strane, imamo ekstrem sjedilačkog načina života, dugotrajnog boravka u nepomijenjenim položajima, premalo kretanja – teško pronalazimo vrijeme za protegnuti se, prošetati, nastavljamo sjediti za računalom unatoč žarenju između lopatica, u fleksorima kukova, osjećaja teških nogu itd.

Kod tog dugotrajnog sjedenja, kada krene žarenje između lopatica – instiktivno se izravnamo, protegnemo, napravimo neki pokret dijametralno suprotan od onoga u kojem smo upravo proveli previše vremena bez pauze. No to uglavnom nije dovoljno, jer jedno s drugim nije u balansu.

Problem je također što često tijelo nije sposobno regenerirati se i potpuno opustiti mišiće (ili barem vratiti ih u stanje fiziološkog tonusa) nakon tih dugotrajnih nepomijenjenih položaja ili nakon čestih repetitivnih kontrakcija u sportu. Na taj način fizički mišić u kontrakciji (kontrola kroz CNS – središnji živčani sustav) može postati fiziološki skraćeni/zategnuti mišić (skraćene sakromere, nije pod kontrolom CNS-a). To može biti posljedica i nedostatka jednog ili više minerala koji su uključeni u mehanizam opuštanja mišića (magnezij, kalcij i kalij) i u način na koji motorička završna ploča živca surađuje s mišićem, kao i nedostatka sna i odmora.

triggerpoint_Miogeloze_figura_masaza
Preuzeto iz arhive weba http://www.up.edu.ps/

Začarani krug nastanka TrP-a

Nastanak trigger točaka djeluje kao zatvoreni krug iz kojeg je teško izaći bez vanjske intervencije. Evo i zašto:

miogeloze-mit-ili-stvarnost-trigger
Iz knjige ‘Healing through Trigger Point Therapy’, autori Starlanyl, Sharkey

Još jedan uzrok kroničnog pretjeranog mišićnog tonusa možemo potražiti i u biomehanici tijela i dugotrajnim zadržavanjima istog položaja tijela. U prijevodu – premalo kretanja. Mišići su satima prisiljeni biti u kontrakciji, pa kada napokon napustimo poziciju ili prestanemo s nekom problematičnom kretnjom, mogući scenarij je nemogućnost opuštanja tih istih, sada skraćenih mišića. Takvi mišići se puno brže “umaraju” od zdravih, i fiziološki postaju skraćeni.


Što sada sa svim ovim informacijama?

Rješenje nije onemogućiti dugotrajnu kontrakciju, jer raditi (i puno sjediti) se mora – no ono na što možemo utjecati su češće pauze i promjene položaja tijela, šetnja, korištenje stepenica umjesto lifta, parkiranje auta malo dalje od posla/stana, izaći stanicu prije iz javnog prijevoza i prošetati se do ciljne destinacije,  pronaći neku aktivnost u slobodno vrijeme koja nam se sviđa i koja će nas veseliti…

Ako je situacija ipak već došla do toga da narušava kvalitetu života, i sve ovo nije dovoljno za sanaciju, najbrže olakšanje će donijeti kvalitetna masaža ili manualne tehnike čiji je glavni učinak opća relaksacija i opuštanje mišićnih tenzija u tijelu kroz tretiranje miofascijalnih trigger točaka.


Kako masaža pomaže u tretiranju trigger točaka?

Tijekom masaže, kada terapeut tretira bolne točke (određenom tehnikom, intenzitetom i trajanjem), dolazi do kemijskog procesa otpuštanja toksina (iritabilnih biokemikalija) iz čvorića, što onda kiseli okolno tkivo u koje se prelijevaju. Klijent to osijeća kao žarenje i bol.
Kako se masažom tijelo prokrvljuje i cirkulacija krvi i limfe krene efektivnije odrađivati svoj posao, otklonja se problem u mikrocirkulaciji, pa se tu krug iz gornjeg prikaza nastanka (i održavnaja) TrP-a prekida.

12 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Anonimnoreply
14. listopada 2014. at 10:41

Fenomenalan članak. Ovo bi trebao znati svaki čovjek ako misli živjeti koliko toliko zdravo.

Figurareply
20. listopada 2014. at 14:22

Hvala, i slažem se s nastavkom.
Uskoro objavljujem jedan samo o fascijama. Još se tipka. 🙂

Adi Kambereply
28. veljače 2015. at 21:10

Bravo Majo 😉 ��

Anonimnoreply
13. svibnja 2015. at 6:40

Super, jasno i glasno !!! Fenomenalno, odavdje sada svatko može krenuti dalje u pravom smjeru.

Figurareply
14. svibnja 2015. at 7:49

Hvala 🙂

Anonimnoreply
15. rujna 2015. at 10:26

Poštovanje,

članak je fenomenalan, no nedostaje preciznost odgovora liječenja bolnih točki. Na koji način i koliko puta tjedno treba vježbati, i masirati se kod stručnog fizioterapeuta. Kada možemo očekivati poboljšanje i smanjenje mišićnog spazma, te može li se aktivnim provođenjem vježbi i masaža trajno bol staviti pod kontrolu?

Unaprijed hvala na odgovoru.

Renato Sakačreply
31. siječnja 2016. at 7:23

odličan članak … upotpunio sam znanje a i rješavam se miogeloza unazad mjesec dana i to sa velikim uspjehom… hidromasaža masaža prehrana vježbe opuštanje istezanje … sve to zajedno daje rezultat…

L.Y. risreply
4. travnja 2016. at 13:41

Molim vas pomozite mi da li da uzimam suplemente Ca, K Mg mislim cak i proteine, bi li pomogla masaza plivanje jacuzzi bilo sts jer imam 30 TP tocaka na ledjima ne mou spavati i dodje mi da se ubijem od boli ㅠㅍ

Unknownreply
7. travnja 2017. at 11:07

odlican clanak, hvala puno

Starcreply
10. svibnja 2017. at 21:28

Odličan članak

Unknownreply
13. lipnja 2017. at 21:44

Administrator je uklonio komentar.

Markoreply
15. srpnja 2019. at 14:09

Svaka pohvala Maja..!

Leave a reply

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.